Варіанти рішень теми «Князь
Лаборець».
1-й ескіз «Князь Лаборець на коні» (перо,туш), 2-й ескіз «Князь Лаборець у битві з уграми» (папір, кулькова ручка), 3-й ескіз «Князь Лаборець поміж уграми» (полотно, олія)
Живописний твір «Князь Лаборець» написаний Федором Манайлом у 1976 році. При житті художника картина не експонувалася. Єдине експонування твору відбулося 22 вересня 1978 року на посмертній персональній виставці у залах Закарпатського обласного музею народної архітектури та побуту.
«Зустрівся з Манайлом у 1976 році на художній раді, де відбирали роботи художників (в тому числі і Манайла). Зайшла мова і про тематичні роботи для експозиції музею атеїзму. Манайло проявив інтерес до історичної тематики та до сцен народних вірувань, зокрема мене вразило, як він глибоко мислить і багато знає.
Коли ми склали тематику, вийшло 38 тематичних полотен. Розділили між художниками. Манайло взяв 5-6 тем, в тому числі і князя Лаборця. Зробив три варіанти Лаборця. Перший – Лаборець на коні, чисто символічний твір, без конкретики, ми його забракували, другий – Лаборець з християнською книгою поміж угрів – це нам більше підходило, третя – сцена, як Лаборець втікав з Ужгородського замку. Ми обрали другу.
Зараз я розумію, що першу роботу, символічну, художник тісно переплів з Закарпатським краєвидом, із народними переказами і саме вона найбільше відповідала мистецтву Манайла. Здається Манайло був закоханий у цю історичну постать».
У архівах меморіального музею Ф.Манайла зберігаються варіанти ескізів до вирішення цієї теми та кінцевий результат – живописне полотно «Князь Лаборець». Крім того, у спогадах В.Зілгалова, історика, працівника музею атеїзму, ми знайшли історію створення цієї картини.
«Князь Лаборець», 1976 р.
полотно, олія
